2025 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) kapsamında dün gerçekleştirilen Temel Yeterlilik Testi (TYT), öğrencilerin ezberden çok analiz ve yorum kabiliyetini ölçen yapısıyla dikkat çekti. Sınavda en fazla zorlanılan alan matematik olurken, Türkçe bölümünde ise paragraf sorularının uzunluğu ve anlam derinliği öne çıktı. Adayların değerlendirmelerine ve eğitim kurumlarının analizlerine göre, bu yılki TYT, bilgiye dayalı klasik sınav anlayışından uzaklaşıp anlamaya ve akıl yürütmeye dayalı sorularla şekillendi.
MEB müfredatına uygun olarak hazırlanan soruların, öğrencilerin konulara ne kadar hakim olduklarını ve bilgiyi nasıl yorumladıklarını test ettiği belirtildi. Adaylar, süre yönetiminde zorluk yaşarken, özellikle matematik testinde soruların çoğu, işlem yapmanın yanı sıra yorumlama ve analiz etme becerisi gerektirdi. Türkçe testinde ise 40 sorunun büyük çoğunluğu anlam ve yorumlamaya yönelikti. Paragrafların kavramsal düzeyinin yüksek olması dikkat çekerken, çeldirici şıklar öğrencilerin karar verme süreçlerini zorlaştırdı.
Sosyal bilimler testinde tarih soruları metin temelli ve temel kavram bilgisine dayalı olarak hazırlandı. Felsefede geçen yıla göre daha zorlayıcı sorular yer aldı. Coğrafya, din kültürü ve ahlak bilgisi testleri ise genel olarak müfredata uygun ve orta düzeydeydi. Fen bilimleri testinde fizik soruları dikkat isteyen uzun metinlerden oluşurken, kimya bilgi ağırlıklıydı, biyoloji ise net cevaplı sorularla öğrencilerin karşısına çıktı.
Sınavın ardından öğrencilerden gelen yorumlar da farklılık gösterdi. Kimi öğrenciler deneme sınavı havasında geçen bir TYT geçirdiklerini belirtirken, kimileri ise özellikle matematikte zaman baskısından şikayet etti. Öğrencilerden bazıları ise sınavın genel anlamda orta zorlukta olduğunu ifade etti. Öte yandan bazı adayların kimliklerini unuttuğu, kimi öğrencilerin ise takılarını çıkaramadığı için sınava alınmadığı gözlemlendi. Polis ekipleri, kimliğini unutan adaylara motosikletle yardım ederek zamanında sınav alanına ulaşmalarını sağladı. Sınav sırasında sınav binasına yanlışlıkla farklı okulda bekleyen öğrencilere de çevredekiler yardımcı oldu.